På väg mot ett nytt liv

Snart lättar vi ankar och seglar iväg mot någonting nytt. Det har gått ungefär ett år och fyra månader sedan jag startade upp hunddagiset i Bålsta och jag och Sara började bygga upp Bålsta hundcenter. Det har såklart varit slitsamt, men framför allt otroligt givande och roligt. Allting har gått med en rasande fart och drömmarna har varit många. Men någonstans på vägen hamnade jag lite ur kurs, blev gravid, Akira fick valpar och helt plötsligt handlade livet om så mycket mer. Att bli förälder till exempel. Någonting som jag många gånger faktiskt tvivlat på om jag någonsin ville bli.

Som varje envis egenföretagare kämpade jag på med alla bitar, försökte få ihop allting. Då Andreas jobbar i Stockholm och har väldigt långa dagar föll det mesta av det dagliga arbetet på mig. Upp klockan fem för att sedan jäkta. Hektiska morgnar med 13 hundar; städa valprummet, mata hundar, städa hundgårdar, rasta. Och sen jäkta mellan jobb och mödravårdcentralen, hinna handla, tvätta flera maskiner tvätt om dagen, sköta bokföring och ta hand om kunder och personal. Äta middag klockan åtta, halv nio på kvällen och sen stupa i säng. Och så samma sak nästa dag. Tillslut räcker man inte till och man går ständigt runt med känslan att man gör allting så där halvbra, ibland till och med dåligt, för tiden och orken räcker inte.

Det är lätt att köra på och ignorera vad samvetet säger till en. Men tillslut insåg jag att det var för mycket. För många olika delar att fokusera på. Jag var tvungen att fatta ett beslut och så här nu när det är gjort känns det väldigt bra. Jag vill kunna fokusera på att bli mamma, jag vill kunna fokusera på alla hundar, familjen med andra ord.

Dagiset kommer att gå över till Sara och jag kommer att ha kvar det mobila dagiset. Det ger mig mer tid och ork inför allt det nya jag står inför och jag vet att jag har fattat rätt beslut.

Så nu är vi på väg mot någonting nytt och spännande. Här hemma växer valpar och unghundar så att det knakar. Embla blir snart 11 månader, Nadako är 6. Kei och Tetsuo 4. De kräver mycket engagemang och omsorg och ger hundra gånger mer tillbaka. Nu försöker jag bara landa efter de här otroligt intensiva månaderna som har varit, och sen får man ta nya tag.

Lämna en kommentar